سوال : چطور می توان استعداد بچه ها را در زمینه نویسندگی و شاعری کشف کرد ؟
پاسخ : باشرکت در کارگاه های ادبی کانون ، مربیان باهدایت اعضا می توانند استعداد آنها را کشف و آنها را هدایت کنند.
سوال : اگر عضوی استعداد نویسندگی داشت چطور آن را قویتر کنیم ؟
پاسخ : با معرفی کتاب های متاسب و خلاقانه و تشویق به مطالعه بیشتر می توان سطح نوشتن در اعضا را بالا برد.
سوال: آیا برای شاعر شدن فقط استعداد کافی است ؟
پاسخ : برای شاعر شدن استعداد و ذوق و تخیل لازم است ولی برای اینکه شاعر و نویسنده ی خوبی. باشیم باید مطالعه بیشتر را در دستور کار ود قرار دهیم.
سوال : بچه ها از چه سنی می توانتد در کارگاه های داستان و شعر کانون شرکت کنند؟
پاسخ : اعضا حتما باید نوشتن را بلد باشند تا بتوانند اول وارد کارگاه های نوشتن خلاق و سپس مرحله به مرحله بر اساس توانایی و علاقه به کارگاه های شعر و داستان وارد شوند .
سوال : آیا کارگاه های ادبی در فصل های پاییز و زمستان دایر است ؟
پاسخ : بله فعالیت های کانون در تمام طول سال فعال و کارگاه های ادبی نیز از این قائده مستثنی نیستند.
سوالات هنری
سوال : آیا کانون از اعضای ارشد که در زمینه های هنری مثل نقاشی،خوشنویسی،سفال در کانون آموزش دیده و دارای مهارت هستند حمایت می کند؟
پاسخ : شرایط سنی پذیرش عضو از ۶ تا پایان ۱۶ سال هست .از اعضای ارشد در برخی مهر واره ها دعوت می شود.
سوال : آیا موسیقی به فعالیتهای کانون اضافه خواهد شد؟
پاسخ : خیر
سوال : آیا آموزش تکنیک های تخصصی تر به فعالیت های کانون اضافه خواهد شد؟
پاسخ : با وجود کار گاههای دوره ای با تعداد مشخص و محدود اعضا و حضور در تایم مخصوص به کارگاه ،قابل اجرا است.
سوال : چرا برای اعضای عادی کار گاه خوشنویسی نیست؟
پاسخ : به دلیل محدودیت در جذب مربیان خصوصا در بخش هنری این مشکل وجود دارد اما در کار گاه های دوره ای کار گاه خوشنویسی،سفال و... بر گزار می شود.
سوال : آیا در زمان فاصله گذاری اجتماعی کار گاهها ی هنری و انجمن ها بر قرار است؟
پاسخ : بله مربیانی که برای اعضای کار گاه، گروههای مجازی تشکیل داده اند قادرند آموزشها را از طریق فضای مجازی ارائه و کار اعضا را کنترل و بررسی کنند و برای شرکت در فراخوانها اعضا را آماده کنند.
سوال : چطور ما در زمان فاصله گذاری اجتماعی از فعالیتهای هنری کانون بهرمند شویم؟
پاسخ : با مراجعه به سایت های کانون omid.kpf.ir.ودرصفحه رسمی کانون در اینستاگرام و پیج رسمی مرکز آفرینشهای هنری aafarineesh و تلگرام و پرتال کودک می توان در فضای مجازی از آموزش های مربیان در سراسر کشور بصورت یک کانون ملی استفاده کرد.
سوالات فرهنگی
سوال : هر عضو در هر بار مراجعه به یک مر کز فر هنگی هنری چند کتاب میتواند به امانت ببرد .؟
پاسخ : در هر بار مراجعه با برگرداندن کتاب های امانت برده شده قبلی ، عضو می تواند دو کتاب را به امانت ببرد.
سوال : امداد فر هنگی چیست ؟
پاسخ : به منظور اجرای فعالیت های کانون در مناطق کمتر برخوردار فرهنگی و آسیب دیده تشکیل واقدام به اجرای فعالیت نمود
سوال: مناسبات و فعالیت های هفته ی کودک در چه مقطع زمانی اجرا می شود؟
پاسخ : با اجرای فعالیت های فرهنگی هنری و ادبی در 16 مهر آغاز و تا 21 مهر ادامه خواد داشت.
سوال : جشنواره ی قصه گویی هر چند وقت یک بار بر گزار می گردد ؟
پاسخ :به صورت سالانه بر گزار می شود.
سوال : جشنواره قصه گویی به چه صورت و در چند مرحله بر گزار می گردد
پاسخ : جشنواره به صورت ارسال فراخوان و در سه مرحله ی استانی ،منطقه ای و کشوری برگزار می گردد.
سوال :چه گروه های سنی در جشنواره قصه گویی می توانند شر کت کنند ؟
پاسخ : این جشنواره در سه گروه سنی دختران و پسران - زنان و مردان ، پدر بزگ ها و مادر بزرگ ها به صورت حضوری بر گزار می گردد.
آموزش زبان های خارجی
سوال : آزمون تعیین سطح به چه صورت برگزار می شود؟
پاسخ : مرحله کتبی و شفاهی برگزار می شود.
سوال : میهمان شدن در مراکز دیگر به چه صورت امکان پذیر است؟
پاسخ : زبان آموزان می توانند در طول یک دوره آموزشی حداکثر 4 جلسه به طور پیوسته و یا در 2 نوبت که مجموع آن 4 جلسه می باشد در کلاس های مراکز کانون زبان در شهرهای دیگر شرکت نماید.
برای انجام فرایند مهمان شدن، زبان آموز باید به مرکز مراجعه نموده و درخواست خود را اعلام نماید. مسئول مرکز مبدأ موظف است پس از استعلام از مرکز مقصد و در صورت فراهم بودن امکانات لازم در مرکز مقصد، نسبت به تکمیل فرم معرفی زبان آموز میهمان اقدام نماید.
سوال :نظام ارزشیابی بخش انگلیسی در کانون زبان به چه صورت می باشد؟
پاسخ : در گروه کودکان نمره ای برای زبان آموزان ثبت نمی شود و ارزشیابی به صورت توصیفی می باشد.
در گروه نوجوانان در اولین سطح (Start) ارزشیابی به صورت توصیفی انجام می شود و در باقی سطوح آزمون نهایی به صورت آنلاین برگزار می گردد. نمره نهایی زبان آموز که از 100 می باشد از مجموع 80% فعالیت های کلاسی و 20% آزمون نهایی تشکیل می شود.
در گروه بزرگسالان در سطوح Inter3, High3, Ad3 آزمون نهایی به صورت کتبی برگزار می شود و نمره نهایی زبان آموز که از 100 می باشد از مجموع 60% فعالیت های کلاسی و 40% آزمون نهایی تشکیل می شود. باقی سطوح آزمون نهایی به صورت آنلاین برگزار می شود و نمره نهایی زبان آموز که از 100 می باشد از مجموع 80% فعالیت های کلاسی و 20% آزمون نهایی تشکیل می شود
نکته1: حداقل نمره قبولی 75 می باشد.
نکته2: اگر زبان آموزی در آزمون نهایی نمره کمتر از 60 کسب نماید، نمره نهایی برای او محاسبه نمی شود و اصطلاحاً Final Fail محسوب شده و در آن سطح مردود است.
سوال : در چه شرایطی زبان آموزان گروه نوجوانان به گروه بزرگسالان انتقال می یابند و سطح آن ها در گروه بزرگسالان چگونه تعیین می شود؟
پاسخ : زبان آموزان به دلیل اقتضای سن (اتمام کلاس هفتم) و یا اتمام سطح Reach4 به بخش بزرگسالان منتقل می شوند. تعیین سطح آن ها در گروه بزرگسالان توسط آزمون تعیین سطح انجام می پذیرد.
سوال : در چه شرایطی زبان آموزان گروه کودکان به گروه نوجوانان انتقال می یابند و سطح آن ها در گروه نوجوانان چگونه تعیین می شود؟
پاسخ : زبان آموزان به دلیل اقتضای سن (اتمام کلاس چهارم) و یا اتمام سطح Jump4 به بخش نوجوانان منتقل می شوند. تعیین سطح آن ها در گروه نوجوانان توسط آزمون تعیین سطح انجام می پذیرد.
سوال : انگلیسی بزرگسالان دارای چند سطح می باشد؟
پاسخ : انگلیسی بزرگسالان دارای 18 سطح به قرار زیر می باشد.
Basic 1,2,3
Elementary 1,2,3
Pre-intermediate 1,2,3
Intermediate 1,2,3
High Intermediate 1,2,3
Advanced 1,2,3
سوال : انگلیسی نوجوانان دارای چند سطح می باشد؟
پاسخ : انگلیسی نوجوانان دارای 13 سطح به قرار زیر می باشد.
Start
Run 1/2/3/4
Race 1/2/3/4
Reach 1/2/3/4
سوال :انگلیسی کودکان دارای چند سطح می باشد؟
انگلیسی کودکان دارای 14 سطح به قرار زیر می باشد.
Prime1/2
Step 1/2/3/4
Move1/2/3/4
Jump 1/2/3/4
سوال : چگونه می توانم کتاب هایم را تهیه کنم؟
پاسخ : ابتدا به نشانیhttp://ilireg.irمراجعه نمایید سپس بر روی گزینه خرید کتاب کلیک نمایید. در صفحه بعد استان خود را انتخاب نمایید پس از آن با استفاده از شماره زبان آموزی و کد ملی وارد سامانه شوید. پس از ورود از قسمت خرید کتاب به تهیه کتاب های خود اقدام نمایید.
سوال : چگونه می توانم در مراکز کانون زبان نام نویسی کنم؟
پاسخ : با به همراه داشتن شناسنامه زبان آموز به مرکز آموزشی مورد نظر مراجعه کرده و پیش ثبت نام کنید. سپس طبق زمانبندی ثبت نام که از طرف مرکز به شما اعلام می شود و توسط شماره زبان آموزی و رمز عبور (کدملی هر زبان آموز) که از طرف مرکز به مراجعه کننده داده می شود وارد سایت کانون شده و ابتدا نسبت به پرداخت اینترنتی شهریه اقدام می نمایید. پس از واریز شهریه در زمانبندی مشخص شده روز و ساعت مورد نظر خود را انتخاب می نمایید. ( واریز وجه به معنای ثبت نام نمی باشد و حتما می بایست انتخاب روز و ساعت در سایت انجام شود تا ثبت نام تکمیل گردد).
سوال : شرط سنی برای شرکت در مقطع آموزشی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به چه ترتیبی می باشد؟
پاسخ:
کودکان از پایان پایه اول ابتدایی تا پایان پایه چهارم ابتدایی
نوجوانان از پایان پایه چهارم ابتدایی تا پایان پایه هفتم متوسطه
بزرگسالان از پایان پایه هفتم متوسطه و یا 14 سال تمام
سوال : تعداد جلسات هر ترم، مدت زمان ترم، تعداد جلسات در هفته و مدت زمان هر جلسه چه مقدار است؟
پاسخ : هر ترم 21 جلسه می باشد و در هفته در دو روز (شنبه - چهارشنبه، یک شنبه - سه شنبه، دوشنبه - پنج شنبه) برگزار می شود که 2 ماه و نیم زمان می برد.
هر جلسه کلاس های مقطع کودکان و نوجوانان یک ساعت و نیم و بزرگسالان یک ساعت و چهل و پنج دقیقه طول می کشد.
سوال : آیا در آینده قصدی برای برگزاری مقاطع high-Intermediate و advanced ندارید؟
پاسخ : طبق نظر کارشناسان امکان برگزاری دوره های مجازی برای سطوح High-Intermediate و Advanced در حال حاضروجود ندارد.
سوال : بنده به دلیل بیماری نتوانستم پاسخ 4 درس را ارسال کنم. می خواستم بدانم هنوز امکان پاس کردن این ترم هست؟
پاسخ :پنجاه نمره پایان ترم شما مربوط به ارسال تمرینات می باشد. هر تمرین که ارسال نشود، نمره آن از نمره پایانی شما کسر خواهد شد.
سوال : آیا آزمون میان ترم اختیاری هست؟
پاسخ : آزمون میان ترم جزء نمرات پایان ترم شما محسوب می شود.
سوال : من می خواهم از ابتدا شروع کنم آیا باز باید تعیین سطح بدهم؟
پاسخ : اگر میخواهید از ابتدا شروع کنیدنیاز به آزمون تعیین سطح نمی باشد اما چنانچه بعد از دریافت شماره زبان آموزی تصمیم به تغییر سطح بگیرید امکان تغییر سطح وجود ندارد.
عنوان سوال
جزییات
در این مراکز علاوه بر ارائه خدمات كتابداری مانند فراهم سازی امكان مطالعه و امانت كتاب، فعاليتهای جانبی فرهنگی، هنری و ادبی نيز به كودكان و نوجوانان 6 تا 18 ساله ارائه میشود.
نزدیکترین مرکز فرهنگی هنری کانون( کتابخانه) را از بخش آدرس مراکز پیدا کرده به مرکز مراجعه کنید.
مدارک مورد نیاز برای عضویت شامل؛ یک قطعه عکس و بههمراه داشتن مشخصاتی مثل؛
نام و نام خانوادگی،نام پدر، سال تولد، کدملی،شماره تلفن و آدرس است.
بعد از پرداخت هزینه عضویت یکساله کودک و نوجوان را می توانید عضو مرکز کنید.
از آنجا که تمام مراکز فرهنگی هنری ثابت کانون دارای سالن کتابخانه کودک و نوجوان هستند. مرکز را با عنوان کتابخانه هم میشناسند.
هر مرکز به غیر از سالن کتابخانه کودک و نوجوان می تواند دارای؛ گود قصهگویی ، سالن نمایش و کارگاه سفال و نقاشی و ... هم باشد.
در یک مرکز فرهنگی هنری کانون علاوه بر ارائه خدمات کتابداری مانند فراهم ساختن امکان مطالعه و امانت کتاب ،فعالیت های جانبی فرهنگی،هنری ،ادبی نیز به کودکان و نوجوانان ارائه می کند
این فعالیتها :
بخش فرهنگی؛ روخوانی، شعرخوانی، قصهگویی، روزنامه دیواری، نمایش خلاق سرود،تحقیق و پژوهش، کاردستی، نمایشفیلم، معرفیهای (شخصیت، سرزمین، مشاغل) ، معرفی وقایع، معرفی کتاب،بحث آزاد، بحث کتاب ،بحث فیلم، اردو و بازدید ، بازیها و فعالیتهای علمی
بخش هنری؛ نقاشی ،سفالگری،خوشنویسی،عکاسی، فیلم سازی ، انیمیشن، نمایش عروسکی ، معرق کاری
بخش ادبی؛ کارگاه شعر، کارگاه داستان، کارگاه نوشتن خلاق
گروهسنی «نوزاد»+ صفر،
گروهسنی «نوگام» + ۲ سال،
گروهسنی «نوباوه»+ ۴ سال،
گروهسنی «نوخوان» + ۷ سال،
گروهسنی «نونهال»+ ۹ سال،
گروهسنی «نونگاه»+ ۱۲ سال،
گروهسنی «نوجوان» + ۱۵ سال
کودکان ۵ تا ۷ ساله می توانند از کارگاه های کودکان پیش از دبستان مثل
کارگاه بازی، کارگاه شعر و قصه ،کارگاه نقاشی،کارگاه سفالگری، کارگاه نمایش خلاق، کارگاه عروسک سازی مرکز استفاده کنند.
کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۸ سال نیز میتوانند از شرایط عضویت در کتابخانه استفاده کنند و در فعالیتها و کارگاههای ویژه خودشان شرکت کنند.
کودک و نوجوان در دو شیفت متفاوت و دختران و پسران در روزهای متفاوت فرد و زوج از امکانات مرکز بهرمند میشوند.
عضویت : مخاطب کودک و نوجوان پس از ثبتنام در مرکز به مدت یک سال عضو کانون محسوب میشود.
تمدید: وقتی عضو پس از پایان یک سال عضویت خودش را تمدید میکند عضو تمدیدی محسوب میشود.
کودکان می توانند در ۷ سالگی عضو کانون شده و تا ۱۷ سالگی عضویت خود را هر سال تمدید کنند.
میزان شهریهی تمدید نصف شهریه عضویت است.
بخشي از فعاليت هاي مركز آفرينش هاي ادبي به اعضايي اختصاص دارد كه امكان حضور در كلاس هاي ادبي حضوري را ندارند . اين اعضا از طريق مكاتبه با مركز آفرينش هاي ادبي در تماس خواهند بود.
این ارتباط علاوه بر مکاتبه با ایمیل میتواند از طریق مرکز(کتابخانه )انجام میگیرد.
یکی دیگر از خدمات این سازمان است که در آن طرح امانت کتاب از طریق پست توسط مربیان کتابخانه پستی در کشور انجام میشود. این مربیان علاوه بر ارسال کتاب پاسخگوی پرسشهای فرهنگی، علمی، ادبی و... بچهها نیز هستند.
مراكزی هستند كه در آن مربی با يک دستگاه خودرو و كتاب و امكانات فرهنگي مربوط، به مناطق روستايی و در شهرها به مناطق كم برخوردار مراجعه میكند.
این مراکز علاوه بر ارائه خدمات كتابداري مانند فراهم سازي امكان مطالعه و امانت كتاب، در سه گرایش زیست شناسی، نجوم و روباتیک فعالیت میکنند.
تمام فعالیتهای این مرکز برای كودكان و نوجوانان ۶ تا ۱۸ ساله در حیطهی علوم تعریف شده است.
محصولات کانون شامل کتاب ، فیلم و پویانمایی، موسیقی ، اسباببازی و سرگرمیهای سازنده و تولید لوازم تحریر میشود.
تولیدات کانون شامل کتاب، سرگرمی لوازم تحریر، بازی فکری را میتوان از فرشگاههای کانون و سایر فروشگاههای معتبر تهیه کرد.
جشنوارهی بینالمللی پویانمایی تهران، وجشنوارهی بینالمللی قصهگویی ،
نمایشگاه و مسابقه بین المللی نقاشی کودکان تهران، جشنواره و نمایشگاه اسباب بازی،
برنامههای ملی دهه فجر، روز جهانی و هفته ملی کودک، مطبوعات، کتاب، پژوهش و مسابقات مختلف مثل برگزاری عکاسی
و برگزاری مهروارههای ادبی و هنری
مهرواره واژهای است که کانون پرورش فکری برای عنوان برخی از رویدادهای غیررقابتی ویژه کودکان و نوجوانان انتخاب کرده است.
و شامل؛ مهرواره ادبی، (شعر، داستان) مهرواره سرود، نمایشعروسکی و هنرهای تجسمی،عکاسی میشود.
6 تا 17 سال
یک قطعه عکس-اصل شناسنامه یا کپی صفحه اول-مبلغ حق عضویت
هر عضو میتواند سه روز در هفته به مرکز مراجعه کند و هر بار دو جلد کتاب امانت ببرد و مهلت برگشت هر کتاب یک هفته است.
اعضای کتابخوان می توانند درانجمن ها و مهرواره های تخصصی علمی ، هنری ، فرهنگی وادبی کانون استفاده کنند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منظور توانمندسازی فرهنگی کودکان و نوجوانان مناطق کم برخوردار یا بهبود شرایط روحی خانواده های مناطق آسیب دیده از سوانح و حوادث غیرمترقبه کاروانی از مربیان جهادی کانون را به منطقه فرستاده و خدمات متفاوت ارائه میکند.
کانون کاروانی از مربیان جهادی کانون را در قالب پیک امید جهت ارائه خدمات تخصصی کانون در محل و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی به این مناطق اعزام می کند.
فعاليت فرهنگي و هنري ، اقدامي هدفمند و برنامه ريزي شده است كه مربيان به منظور شناخت و پرورش استعدادهاي فكري و ذوقي كودكان و نوجوانان ، با حضور و مشاركت آنان ، در زمان و مكان معين ، و باروش خاصي صورت ميدهند.
برخی از این فعالیتها شامل: قصه گويي، شعر خواني ، روخواني كتاب ، معرفي كتاب ، بحث كتاب، بحث كتاب ، كاردستي ، هنرهاي دستي ، مسابقه ، معرفي سرزمين ، معرفي وقايع و ايام، معرفي شخصيت، بازي و سرگرمي، نمايش خلاق، نمايش عروسكي می شود.
این کارگاه ها را مربیان ادبی اجرا میکنند. مربي ادبی علاوه بر ويژگي هاي عام از قبيل توان ارتباطي بالا ، مهر و شكيبائي، حس زيبايي شناسي، تحرك ،نشاط و نوآوري داراي ويژگي خاص نظير توان نگارش درست فارسي، داشتن ديد و نگاه ادبي، آگاهي از ساختار شعر و داستان و شناخت كافي از ادبيات كهن و معاصر ، شناخت كافي از ادبيات كودك و نوجوان و اشراف كامل به اهداف و برنامه هاي كاري در كلاس ادبي نيزمي باشد. كلاس ادبي ـ كارگاه ادبي - انجمن ادبي-بخش مكاتبه اي- مسابقات ادبي ، اردوهاي ادبي، طرح ادبي
شب شعر و عصر قصه آهنگ بهاران:عنوان برنامه اي سالانه است كه حاصل رشد و شكوفايي استعدادهاي ادبي اعضا در زمينه شعر و داستان مي باشد. و آثار برگزیده ای اعضا در مجموعه ای به همین نام چاپ می شود.
فعالیت های این گروه را مربیان هنری در مراکز اجرا میکنند .مربي هنري؛ فردي است كه علاوه بر ويژگي هاي عام از قبيل توان برقراري ارتباط، انتقال مفاهيم، خلاقيت و نگاه دقيق داراي ويژگي هاي خاص و تخصصي رشته مورد آموزش خود مي باشد .
فعاليت هنري: اقدامي هدفمند و برنامه ريزي شده است كه مربيان هنري از طريق آموزش (غير مستقيم ) و با هدف كشف و پرورش ذوق زيبا شناسي، خلاقيت هاي ذهني و مهارت هاي عملي در كودكان و نوجوانان با استفاده از آموزش هاي هنري شامل: نقاشي، سفالگري، خوشنويسي ، فیلم سازی ، عكاسي وساخت پویانمایی با تكيه بر شيوه هاي مرسوم و شناخته شده در كانون صورت مي گيرد.
كارگاه هاي هنري، کارگاه هاي هستند كه براي اعضاء پايدار و فعال مركز به شكل مستمر و رايگان برگزار مي شوند.
کارگاه هاي هستند كه با مشاركت اولياء در هزينه كلاس و براي كودكان و نوجوانان 4ـ 16 سال به شكل دور اي برگزار مي شود. و داری تنوع زیادی است . نقاشي ، سفال(با دست و با چرخ)، خوشنويسي ، عكاسي ،فیلم سازی،انیمیشن،کلاژ،عروسک سازی،موسیقی،چرتکه،رباتیک،هوا و فضا و ....)
کانون با اجرای این جشنواره از تولید ملی اسباب بازی حمایت کرده و به ایجاد هم افزایی میان بخش های مختلف فرهنگی و تولید کنندگان اسباب بازی می پردازد.
جشنواره ملی اسباببازی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مصداق بارز مشارکت جمعی بخشهای دولتی و خصوصی است.
فعالان حوزه بازی و اسباببازی، انجمن تولیدکنندگان اسباببازی، ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای نظارت بر اسباببازی در این جشنواره حضور دارند.
پنجمین جشنواره ملی اسباببازی در سال رونق تولید و با شعار «تمرین زندگی» در حالی برگزار شد که از رهگذر برگزاری جشنوارههای قبل فرصت همکاری، همراهی و نقشآفرینی فعالان حوزه بازی و اسباببازی در این دوره همانند دوره قبل و با مشارکت بیشتری فراهم شد.
قصهگویی یکی از فعالیتهای مهم فرهنگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. سالهاست کانون به عنوان سازمان متولی این برنامه برای نشان دادن نقش و اهمیت این هنر دیرینه درامر تربیت تلاش میکند، جشنواره قصه گویی هر سال در سطوح مختلف از کتابخانهای تا بخش بینالمللی برگزار می شود.
کانون در سال 1398 بیست و دومین جشنواره بینالمللی قصهگویی را در تهران برگزار کرد.
تمام علاقهمندان به فن قصه گویی؛ مربیان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ،معلمان، مربیان مهد، کتابداران، اساتید دانشگاه، دانشجویان، پدربزرگها و مادربزرگها، والدین و نوجوانان می توانند در این جشنواره شرکت کنند.
بخش مسابقه قصه گوی در دو سطح ملی و بین الملل با شیوه های (بدون ابزار، با ابزار، قصه گویی با زبان اشاره )، قصههای ۹۰ ثانیهای، مسابقه مقاله نویسی و اجرای برنامه های جانبی مثل برگزاری سمینارهای تخصصی با موضوع قصه
کانون با تشکیل «انجمن قصهگویی » در همه استانها برای افراد علاقمند به آموختن تخصصی قصه گویی این امکان را فراهم کرده است.
علاقهمندان با مراجعه به کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور میتوانند نسبت به ثبت نام در این انجمن اقدام و از آموزشها و جلسات تخصصی آن بهرهمند شوند.
کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با برگزاری جشنواره بین المللی پویانمایی با دعوت از انیماتور های شناخته شده جهانی به منظور تعالی صنعت تولید انیمیشن در داخل کشورمیکوشد تا زمینه ایجاد هم افزایی میان بخش های مختلف فرهنگی و فعالان حوزه انیمیشن را ایجاد کند.
این جشنواره دوسالانه است و یازدهمین دور خود را در اسفند 1397 برگزار کرده است.
بخش رقابتی جشنواره در سطح های مختلف داخلی و خارجی
نمایش ویژه :این بخش به شیوه غیررقابتی و به منظور فراهم آوری عرصه ای برای تبادل تجربه و اندیشه هنرمندان و ایجاد زمینه ای مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار سایر کشورها شکل گرفته است.
گزیده ای از آثار برگزیده جشنواره های مختلف جهانی و مروری بر آثار یک مکتب یا سبک ویژه از مواردی است که در این بخش به نمایش گذاشته خواهد شد.
چشم انداز :نمایش آثار این بخش با تاکید بر جنبه های آموزشی و اطلاعاتی ، به شیوه غیر رقابتی و باگزینش از میان تولیدات کشورهای مختلف صورت می پذیرد. پرداختن به موضوع هایی همانند استعدادهای نوپا ،تبیین جایگاه پویانمایی در آثار تبلیغی، مروری بر آثار یک فیلمساز و مواردی از این دست مورد توجه قرار خواهد گرفت.
برنامه جانبی که بخش هایی مختلفی مثل فیلم نامه نویسی خلاق، پایان نامه های برتر، انیمیشن تجربی، رونمایی کتاب و غیره را شامل میشود.
ایده ی این جشنواره را مرحوم وجیه الله فرد مقدم داده است. هدف این جشنواره از ابتدا ارایه ی ایده های خلاق کودکان ونوجوانان در حوزه ی فیلم برای خود کودکان بوده است. آن هم با وسایلی بسیار ساده مانند موبایل هایی که در دست خود بچه هاست و بدون این که به امکانات ویژه ای برای فیلم برداری یا ساخت فیلم نیاز داشته باشند.
کارگاه های آموزشی ایده تا فیلم، فیلم نامه نویسی،و فیلم سازی یک نفره
داوری آثار در بخش های مختلفی از جمله: خلاقیت،کارگردانی،فیلم نامه،صداگذاری،موسیقی،تدوین،عنوان بندی و... داوری می شوند
هشتمین دوره دوسالانه ی جشنواره فیلم کودک برای کودک(قاصدک) در شهریور 1397 برگزار شد
انجمن بین المللی ویژه کودکان سازمان ملل در67 سال قبل ، روز8 اکتبر را روز جهانی کودک نام گذاری کرد.
برای یادبود کودکی و حمایت از حقوق کودکان این روزرا گرامی می دارند و کشورها و سازمان های مختلف روزهای متفاوتی را به عنوان روز کودک اعلام کرده اند.
در ایران کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان برگزار کننده این برنامه است و از روز 16 مهر ماه به مدت یک هفته با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی هنری آن را برگزار می کند.
با بهرمندی از طرفیت مشارکت دستگاه های اجرایی، فرهنگی، هنری، آموزشی و اجتماعی و همپنین همکاری ارزشمند سازمان های مردم نهاد و فعالان حوزه کودک و از رهگدر برگزاری این رویداد ملی با رعایت سیاست ها و جایگاه فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در جامعه و طراحی فعالیت های جداب ، آموزنده و مورد علاقه کودکان و خانواده ها با ملاحظه اقتضائات بومی مناطق در سراسر کشور در مسیر اهمیت بخشی به پرورش و مهارت آموزی آینده سازان ایران اسلامی قدم های موثری برداشت
برپایی برنامه های هفته ملی کودک فرصت مناسبی است که علاوه بر جلب نگاه و توجه همه قشرهای جامعه نسبت به کودکان و حقوق انسانی و قانونی آنان، زمینه های هم فکری،تعامل و هم افزایی همه نهادها و وزارت خانه های مرتبط با این حوزه را فراهم کند.
هر روز از روزهای این هفته نام مخصوصی دارند که کمی قبل از این هفته موضوع و مناسبت هر روز را کانون اعلام می کند و مجریان بخش های مختلف بسته به موضوع روز برای کودکان ونوجوانان برنامه های مختلف اجرا می کنند.
برنامه های متنوعی مثل؛ بازدید بچه ها از موزه ی کودک، بازدید از کودکان بیمار بستری شده در بیمارستان ها و اجرای برنامه های مختلف مثل تاتر کودک، نمایش پویانمایی و فیلم کانون در سالن های نمایش، اجرای فعایت های مختلف کانون در فضاهای نمایشگاهی ، مراکز کانون ،برگزاری همایش ها وسمینارهای علمی تخصصی در حوزه کودک ونوجوان
مهرواره، هم نشینی اعضای کانون و فرصتی برای تبادل تجربه ها و یادگیری گروهی و مشاهده مشارکتی اعضای کانون و فرصتی برای تبادل تجربه ها و یادگیری گروهی و مشاهده مشارکتی اعضای نوجوان و ارشد کانون است که از دل کارگاه های ادبی برخاسته اند تا در این رویداد غیر رقابتی گردهم آیند و آثار خلاق خود را ارایه دهند.
برای دوری از فضا های رقابتی جشنواره ها و گسترش نگاه غیر رقابتی مهرواره ها پایه ریزی و برگزار شدند.
در فضای ترویج کار فرهنگی برای کودک ونوجوان تلاش می شود تا با برگزاری مهرواره ها از فضای رقابتی پرهیز شود چرا که رقابت کار گروهی و تعالی را نابود می کند .
ابتدا آثار شعر و داستان اعضای انجمن های سراسر کشور تجمیع و بررسی می شود و برای توجه به نیاز هر دو گروه شاعران و نویسندگان نوجوان و حضور در فضای متفاوت، مهرواره شعر و داستان از هم تفکیک و در دو بخش مجزای شعر و داستان برگزار می شود.
مهرواره فرصتی رافراهم می آورد تا شاعران و نویسندگان نوجوان راه یافته به این مهروارها از نگاه منتقدانه شاعران و نویسندگان سرشناس بر آثار خود بهرمند شوند.
تدوین کتاب کار، توانمندسازی نیروی انسانی و تجهیز کتابخانه های کانون در سراسر کشور و کیفیت بخشی به انجمن های ادبی از اهدافی است که همواره این مهرواره دنبال می کند.
انجمن های ادبی در حال حاضر بیش از 70 گروه هستند که در انجمن های ادبی سراسر کشور با محورهای همچون آموزش ادبیات نقد و معرفی چهره های ادبی شکل گرفته اند .
نخستین مهرواره ادبی شعر آفرینش اسفندماه 1397 برگزار شد.
مهرواره، هم نشینی اعضای کانون و فرصتی برای تبادل تجربه ها و یادگیری گروهی و مشاهده مشارکتی اعضای کانون و فرصتی برای تبادل تجربه ها و یادگیری گروهی و مشاهده مشارکتی اعضای نوجوان و ارشد کانون است که از دل کارگاه های
مهرواره فرصتی رافراهم می آورد تا هنرمندان نوجوان راه یافته به این مهروارها از نگاه منتقدانه هنرمندانشاخه های مختلف هنری سرشناس بر آثار خود بهرمند شوند.
تدوین کتاب کار، توانمندسازی نیروی انسانی و تجهیز کتابخانه های کانون در سراسر کشور و کیفیت بخشی به انجمن های هنری از اهدافی است که همواره این مهرواره دنبال می کند.
مهرواره هنری در سه بخش نقاشی، عکاسی و فیلم سازی برگزار می شود .مهرواره (بهار در خانه) در فروردین 1399 به صورت مجازی و از طریق دریافت آثار کودک ونوجوان در سایت پیک امید صورت گرفت.
مرکز سرگرمیهای سازنده در اردیبهشت 1361در جهت طراحی و تولید سرگرمیهای فکری ،فرهنگی و هنری مخصوص کودکان ونوجوانان تاسیس گردید تحقق و تجربه تولید در زمینه اسباب بازی برای کودکان و نوجوانان با توجه به نقش آموزشی که این ابزار در جهت رشد و ارتفاء روانی و جسمانی کودکان ونوجوانان دارند و اهم اهداف که مرکز دنبال می کند :
- تحریک علایق و استعداد کودکان و نوجوانان در غنی سازی اوقات فراغت
- توجه به خلاقیت و کنجکاوی های کودکان ونوجوانان در سنین مختلف
تولید اسباب بازی، سرگرمی های سازنده و بازی های رایانه ای ویژه کودک ونوجوان مبتنی بر ارزشهای ایرانی اسلامی با به کاری گیری متخصصان این حوزه
- طراحی ساخت و تولید اسباب بازی های آموزشی ،فکری و علمی
- طراحی، ساخت و تولید عروسک
- طراحی، برنامه نویسی و تولید بازی های رایانهای با موضوعات آموزشی فکری و علمی
- بررسی طرح های اسباب بازی و نرم افزار
- تالیف، ترجمه و تهیه بروشور و پوسترهای علمی
- انجام فعالیت های جنبی مرکز سرگرمی های سازنده شامل: فعالیت های نمونه سازی، فعالیت های تبلیغاتی و نمایشگاهی،
انتشارات کانون بیش از ٥٠ سال سابقه نشر کتاب به صورت تخصصی در حوزه کودک ونوجوان دارد و 2701عنوان كتاب تا سال1398چاپ کرده است.
-انواع کتاب،
- نشریه در حوزه های مختلف کودک و نوجوان،
- وتولید سه مجموعه از دفاتر ایرانیاسلامی از دیگر فعالیتهایی است که در چند سال اخیر انجام شده و تاکنون بیش از ۱۵۰ عنوان نوشتافزار وارد بازار نشرکرده است.
انتشارات کانون آثار خود را به زبانهای مختلف بهصورت، کتابفیلم، کتابگویا، کتابالکترونیک و کتابهایی به خط بریل
چاپ میکند
کتابها با موضوعات مختلف، و متعدد مذهبی، تاریخی، ادبی(داستان و شعر) و... و منتشر میکند.
کانون همچنین برای سه گروه خردسال،کودک و نوجوان تا به امروز نشریههای تخصصی مختلفی را چاپ کرده است.
انتشارات کانون طی سالها فعالیت خود در جشنوارههای ملی و بینالمللی موفق به کسب جایزههای فراوان در نمایشگاههای کتاب در یونسکو، بولونیا، براتیسلاوا و جایزه دوسالانه تصویرگری کتاب ژاپن (نوما)، درج نام کتابهای کانون در فهرست کتابهای منتخب دفتر بینالمللی کتاب برای کودکان (IBBY) و کتابخانه مونیخ، و رتبههایی مانند معرفی دوازده دوره به عنوان ناشر برتر سال در نمایشگاهبینالمللی کتاب تهران، کتاب سال جمهوری اسلامی و... شده است.
امور سینمایی کانون در سال ۱۳۴۸ ایجاد شد و تاکنون بیش از 440 فیلم در کانون ساخته شده است.
این مرکز علاوه بر تولید فیلمهای کوتاه، نیمهبلند، بلند و پویانمایی(انیمیشن)، بررسی فیلمنامههای ارایه شده و گزینش آثار برتر را برای ساخت برعهده دارد.
شمار زیادی از جوایز و بخش قابل توجهی از موفقیتهای کانون در عرصههای ملی و بینالمللی مثل نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی برای فیلم «بچههای آسمان» و جوایز متعدد بسیاری در جشنوارههای داخلی و خارجی برای آثار فیلم کوتاه و بلند داستانی و همچنین فیلم مستند کسب کرده است.
مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون از سال ۱۳۵۰ آغاز به کار کرد و با استفاده از شیوههای مختلف و متنوع به تولید آثار نمایشی برای کودکان و نوجوانان میپردازد.اجرای تئاتر در مناطق روستایی و محروم بر روی از فعالیتهای قابل توجه و شاخص این مرکز از بدو تاسیس است تا امکان تماشای تئاتر برای کودکان و نوجوانان در مناطق مختلف کشور فراهم شود. تاکنون نزدیک به 281 عنوان تئاتر برای آنان تولید شده است.
مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون با استفاده از شیوههای عروسکی، صحنه و ترکیبی به تولید آثار نمایشی برای کودکان و نوجوانان میپردازد
این آثار با توجه به گروه سنیهای مختلف کودک و نوجوان تولید میشود.
امور سینمایی کانون در سال ۱۳۴۸ ایجاد شد و تاکنون بیش از 440 فیلم در کانون ساخته شده است.
این مرکز علاوه بر تولید فیلمهای کوتاه، نیمهبلند، بلند و پویانمایی(انیمیشن)، بررسی فیلمنامههای ارایه شده و گزینش آثار برتر را برای ساخت برعهده دارد.
شمار زیادی از جوایز و بخش قابل توجهی از موفقیتهای کانون در عرصههای ملی و بینالمللی مثل، دریافت جایزه کن کودکان برای فیلم پویانمایی «بهادر» و دریافت ۱۶ جایزه بینالمللی برای فیلم پویانمایی «شنگول و منگول» از آن جمله است.
تولید موسیقی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان از دیگر فعالیت های تولیدی در طول ۵۰ سال فعالیت کانون است. که شامل موسیقی بیکلام و با کلام میشود.
با به همراه داشتن شناسنامه زبان آموز به مرکز آموزشی مورد نظر مراجعه کرده و پیش ثبت نام کنید. سپس طبق زمانبندی ثبت نام که از طرف مرکز به شما اعلام می شود و توسط شماره زبان آموزی و رمز عبور (کدملی هر زبان آموز) که از طرف مرکز به مراجعه کننده داده می شود وارد سایت کانون شده و ابتدا نسبت به پرداخت اینترنتی شهریه اقدام می نمایید. پس از واریز شهریه در زمانبندی مشخص شده روز و ساعت مورد نظر خود را انتخاب می نمایید. ( واریز وجه به معنای ثبت نام نمی باشد و حتما می بایست انتخاب روز و ساعت در سایت انجام شود تا ثبت نام تکمیل گردد).
کودکان از پایان پایه اول ابتدایی تا پایان پایه چهارم ابتدایی
نوجوانان از پایان پایه چهارم ابتدایی تا پایان پایه هفتم متوسطه
بزرگسالان از پایان پایه هفتم متوسطه و یا 14 سال تمام
هر ترم 21 جلسه می باشد و در هفته در دو روز (شنبه - چهارشنبه، یک شنبه - سه شنبه، دوشنبه - پنج شنبه) برگزار می شود که 2 ماه و نیم زمان می برد.
هر جلسه کلاس های مقطع کودکان و نوجوانان یک ساعت و نیم و بزرگسالان یک ساعت و چهل و پنج دقیقه طول می کشد.
مرحله کتبی و شفاهی برگزار می شود.
زبان آموزان می توانند در طول یک دوره آموزشی حداکثر 4 جلسه به طور پیوسته و یا در 2 نوبت که مجموع آن 4 جلسه می باشد در کلاس های مراکز کانون زبان در شهرهای دیگر شرکت نماید.
برای انجام فرایند مهمان شدن، زبان آموز باید به مرکز مراجعه نموده و درخواست خود را اعلام نماید. مسئول مرکز مبدأ موظف است پس از استعلام از مرکز مقصد و در صورت فراهم بودن امکانات لازم در مرکز مقصد، نسبت به تکمیل فرم معرفی زبان آموزمیهمان اقدام نماید.
در گروه کودکان نمره ای برای زبان آموزان ثبت نمی شود و ارزشیابی به صورت توصیفی می باشد.
در گروه نوجوانان در اولین سطح (Start) ارزشیابی به صورت توصیفی انجام می شود و در باقی سطوح آزمون نهایی به صورت آنلاین برگزار می گردد. نمره نهایی زبان آموز که از 100 می باشد از مجموع 80% فعالیت های کلاسی و 20% آزمون نهایی تشکیل می شود.
در گروه بزرگسالان در سطوح Inter3, High3, Ad3 آزمون نهایی به صورت کتبی برگزار می شود و نمره نهایی زبان آموز که از 100 می باشد از مجموع 60% فعالیت های کلاسی و 40% آزمون نهایی تشکیل می شود. باقی سطوح آزمون نهایی به صورت آنلاین برگزار می شود و نمره نهایی زبان آموز که از 100 می باشد از مجموع 80% فعالیت های کلاسی و 20% آزمون نهایی تشکیل می شود
نکته1: حداقل نمره قبولی 75 می باشد.
نکته2: اگر زبان آموزی در آزمون نهایی نمره کمتر از 60 کسب نماید، نمره نهایی برای او محاسبه نمی شود و اصطلاحاً Final Fail محسوب شده و در آن سطح مردود است.
ابتدا به نشانی http://ilireg.ir مراجعه نمایید سپس بر روی گزینه خرید کتاب کلیک نمایید. در صفحه بعد استان خود را انتخاب نمایید پس از آن با استفاده از شماره زبان آموزی و کد ملی وارد سامانه شوید. پس از ورود از قسمت خرید کتاب به تهیه کتاب های خود اقدام نمایید.
بلیت(به دو شیوه حضوری و مجازی Th.KPF.irوTiwall.com)